گروه اقتصادی: افزایش قیمت برخی نهاده‌های‌تولید و مصوبه اخیر دولت برای افزایش قیمت گندم، تشدید تخلفات، افزایش خزنده قیمت‌ها و درخواست تولید‌کنندگان برای افزایش رسمی قیمت‌ها را به‌دنبال داشته است.

فروشگاه

به گزارش خبرنگار ما، با پایان یافتن توافق چندماهه برای تثبیت قیمت‌ها اکنون مناقشه تولید‌کنندگان و دستگاه‌های نظارتی برای تثبیت یا افزایش قیمت‌ها بالا گرفته است. با این شرایط، گرانی خزنده، کم‌فروشی و افت کیفی اقلام خوراکی در حالی تشدید شده که تولید‌کنندگان از ارائه مستندات و مذاکره با سازمان حمایت برای افزایش رسمی قیمت‌ها خبر دادند و شورای اصناف وعده مقابله با هر گونه تغییر قیمتی بدون هماهنگی با سازمان حمایت را مطرح می‌کند.

دبیر انجمن بیسکویت، شیرینی و شکلات با اشاره به مذاکره تولید‌کنندگان برای افزایش قیمت این محصولات به فارس گفت: با افزایش قیمت گندم تا 360 تومان در هر کیلوگرم، قیمت بیسکویت نیز قطعا افزایش پیدا می‌کند.جمشید مغازه‌ای افزود: پس از اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها از سال گذشته، این صنعت هیچ‌گونه افزایش قیمتی نداشته و اکنون در مذاکره با سازمان حمایت و کار‌گروه تحول اقتصادی هستیم. اگر این افزایش قیمت رخ ندهد مطمئنا تا یک ماه دیگر 50 درصد کارخانه‌ها تعطیل می‌شوند؛ چرا‌که اکنون هم کارخانه‌های شیرینی و شکلات توان پرداخت حقوق کارگران خود را ندارند.وی تصریح کرد: از آنجا که هیچ‌کدام از کالاهای ما یارانه دریافت نمی‌کند، بنابراین محصول نهایی هم نباید مشمول قیمت‌گذاری باشد.

درخواست افزایش پلکانی قیمت روغن نباتی

از سوی دیگر، دبیر انجمن صنایع روغن نباتی با اشاره به افزایش 35 درصدی قیمت جهانی روغن خام در 6 ماهه اخیر از ارائه پیشنهاد تعیین قیمت جدید و افزایش پلکانی قیمت روغن نباتی به کارگروه تنظیم بازار سازمان حمایت و وزارت صنایع و تصمیم‌گیری در این مورد طی هفته جاری خبر داده است.

ابوالحسن خلیلی در واکنش به افزایش قیمت برخی از محصولات روغن نباتی در بازار گفت: هیچ‌یک از تولید‌کنندگان قیمت محصولات خود را افزایش نداده‌اند و اکنون روغن‌نباتی به قیمت مهر ماه سال گذشته در بازار عرضه می‌شود.وی با بیان اینکه به‌رغم افزایش 35‌درصدی قیمت روغن خام از مهر سال گذشته تاکنون و تأمین بیش از 95درصد روغن خام مورد نیاز کارخانه‌های داخلی از طریق واردات، قیمت فروش این محصول در داخل افزایش نیافته است، به فارس گفت: با افزایش قیمت جهانی روغن خام، تولیدکنندگان روغن نباتی متحمل ضررهای زیادی شده‌اند و درصورت ادامه روند فعلی، عرضه محصولات با قیمت‌های قبلی امکان‌پذیر نیست.

مخالفت با تغییر قیمت‌ها

این در حالی است که رئیس شورای اصناف کشور با بیان اینکه تغییرات قیمتی خاصی در بازار ایجاد نشده، گفت: اجازه هیچ‌گونه تغییر قیمتی را بدون هماهنگی سازمان حمایت نخواهیم داد.به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، قاسم نوده فراهانی با بیان اینکه اکنون بازار از ثبات برخوردار است، درباره چگونگی اعمال تغییر قیمت‌ها، افزود: تولیدکنندگان و واردکنندگانی که به‌دنبال افزایش قیمت هستند، باید آنالیز قیمت خود را به سازمان حمایت ارائه دهند تا کار کارشناسی روی آن انجام شده و درصورت نیاز، تغییر قیمت‌ها اعمال شود.
وی تصریح کرد:

در حوزه اصناف، اجازه هیچ‌گونه تغییر قیمتی بدون هماهنگی با سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان را نخواهیم داد. همچنین برخی از تولیدکنندگان که اقدام به کم‌فروشی کالا کرده‌اند، شناسایی شده و از طریق سازمان حمایت از آنها تعهد گرفته شد تا این تخلف را تکرار نکنند.نوده‌ فراهانی افزود: هر تولیدکننده‌ای که از وزن کالای خود بکاهد، بازرسان اصناف با آن برخورد می‌کنند و پرونده آنها نیز به تعزیرات ارسال خواهد شد.

کد خبر 133176

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز